Vocational training reform: Roads and pathroads
Abstract
Paper analyses the recent trends and developments of the VET system in Lithuania related to the attempts of integration of the initial VET schools and the training centres of unemployed without a wide range of preparatory works in layout nature. Author critically analyses the political centralised approaches of such integration providing the overview of the current institutional, socio-economic and educational preconditions and factors. Article concludes that such integration could not help to increase the economic effectiveness, attractiveness of VET and quality of continuing vocational training in Lithuania and even would create new problems and difficulties for the youth, adult learners, unemployed persons and training institutions.
Article in Lithuanian.
Profesinio mokymo reforma: keliai ir klystkeliai
Santrauka. Straipsnyje analizuojami tie profesinio mokymo sistemos pokyčiai Lietuvoje, kurie susiję su pastangomis integruoti pirminio profesinio mokymo mokyklas ir bedarbių mokymo centrus be būtinų pakopinio pobūdžio parengiamųjų darbų. Autorius kritiškai analizuoja požiūrį į tokią integraciją, pateikdamas dabartinių institucinių, socioekonominių ir edukacinių veiksnių analizę. Straipsnyje konstatuojama, kad tokia integracija negali padėti didinti profesinio mokymo ekonominio efektyvumo, jo patrauklumo bei tęstinio profesinio mokymo Lietuvoje kokybės, o gali sukelti naujų problemų ir sunkumų jaunimui, suaugusiesiems, bedarbiams ir mokymo įstaigoms.
Reikšminiai žodžiai: profesinio mokymo reforma, darbo rinkos mokymo centrai, profesinės mokyklos, profesinio mokymo efektyvumas, patrauklumas, prieinamumas.
Keyword : vocational training reform, labour market training centres, vocational schools, vocational training effectiveness, attractiveness and affordability
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.